شناسه خبر : 97057
دوشنبه 19 دي 1401 , 09:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با ابزار هنر از شهید سلیمانی شخصیت "فاتح" می‌سازیم

رئیس شورای فرهنگ عمومی: با ابزار هنر از شهید سلیمانی شخصیت "فاتح" می‌سازیم

رئیس شورای فرهنگ عمومی می‌گوید: جامعه‌ای که در آستانۀ درماندگی است و تشویق به درماندگی می‌شود، به شدت به شخصیت فاتح نیازمند است. شخصیت فاتح را نمی‌توان صرفاً با افسانه‌سرایی ایجاد کرد بلکه باید یک پیروزی و موفقیتی از این شخصیت به منصۀ ظهور برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید امامی، رئیس شورای فرهنگ عمومی در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان؛ زمینه و زمانه شهید حاج قاسم سلیمانی» که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سازمان رسانه‌ای اوج برگزار شد، گفت: شخصیت‌پردازی بخش مهمی از صنعت فرهنگی معاصر است و صنایع فرهنگی جدید را به عنوان یک امر قدرت‌ساز برای نظام‌های بزرگ سیاسی دنیا مطرح کرده است. بر همین اساس می‌تواند از معانی خیلی سطحی یا حتی دست‌اندازی نظامی معنایی رقیب، یک نظم گفتار و یک پیوستگی را برای صاحبان آن شخصیت تولید کند. بارها شنیدیم یک شخصیت غیر انسانی و جذاب در بین کودکان و نوجوانان فرهنگ‌ساز و اثرگذار می‌شود. 

در حوزۀ رسانه و هنر شخصیت‌پردازی نکردیم

وی افزود: چالش بزرگمان در شرایط فعلی کشور این است که به‌طور مناسب در حوزۀ رسانه و هنر شخصیت‌پردازی نکردیم. گاهی شخصیت‌های بزرگ سیرۀ ائمه و تاریخ اسلام و شخصیت‌های زن شاهنامه را نگاه می‌کنم، می‌بینم در زندگی روزمرۀ ما و مصرف رسانه‌ای ما حضور ندارند.  یک بعد دیگری که سعی کردیم در قرارگاه صنایع فرهنگی به آن بپردازیم، همین امر بود. ما باید ببینیم چقدر توانستیم معانی خود را از طریق شخصیت‌ها به نشانه‌ها، نمادها و رفتارهای معاصر موجود در زندگی مردم به خصوص کودکان و نوجوانان وارد کنیم.

 

امامی ادامه داد: ما با یک قهرمان ملی مواجهیم که حاوی بخش‌های بزرگی از نظام معنایی ایران، اسلام و انقلاب است.  پس از بیان قهرمانی‌های سردار سلیمانی اکنون وقت آن است دنبال این باشیم که چطور می‌توان با محتواهای رسانه‌ای و هنری شخصیت‌سازی و قهرمان‌سازی کنیم؛ آیا می‌شود شخصیت کودکی و جوانی و مدیریت این شهید بزرگوار در دورۀ دفاع مقدس و رزمندگی‌اش در جبهۀ مقاومت را در زندگی روزمرۀ مردم وارد کرد؟ حتی پیراهن و کوله و کیف حاج قاسم را می‌توان تولید و در بازار عرضه کرد.

با ابزار هنر باید از سردار شخصیت "فاتح" بسازیم

وی افزود: جامعه‌ای که در آستانۀ درماندگی است و تشویق به درماندگی می‌شود، به شدت به شخصیت فاتح نیازمند است. شخصیت فاتح را نمی‌توان صرفاً با افسانه‌سرایی ایجاد کرد بلکه باید یک پیروزی و موفقیتی از این شخصیت به منصۀ ظهور برسد. به هر حال کم نداریم از موفقیت‌های او به عنوان فرمانده و یک مدیر و کسی که توانسته در جهاد ظاهر و باطن پیروزی‌هایی کسب کند. پیروزی در جهاد باطنی او خیلی مهم است. اینکه توانسته مرکب خشن نفس را آن هم در بالاترین سطوح اقتدار رام کند، یک هنر الهی است. اینها همگی نشانگر یک شخصیت فاتح است.

منبع: خبر گزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi